Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

logo

  • Home
  • Minionki nie dla wszystkich, czyli o manipulacji w sprzedaży

Minionki nie dla wszystkich, czyli o manipulacji w sprzedaży

Kilka dni temu, jeden z regionalnych portali opisał sytuację podpatrzoną podczas imprezy masowej. Wśród uczestników wydarzenia kręcił się sprzedawca usług jednego z banków i proponował upominek w postaci zabawkowego Minionka w zamian za podpisanie umowy z bankiem. Darmową zabawkę wręczył dziecku, lecz kiedy rodzice nie zdecydowali się na podpisanie umowy zakupu, upominek odebrał, wywołując rozczarowanie zarówno u dziecka jak i u rodziców.

Zdarzenie komentuje Robert Grzybek – autor książki „Sprzedaż osobista i zarządzanie zespołem sprzedaży”.


Historia opisana została w portalu trójmiasto.pl >>KLIKNIJ<< by przeczytać.


Opisana i zilustrowana zdjęciem sytuacja jest na pewno niezręczna, ale jeśli zamierzona – choćby przez sprzedawcę, bez autoryzacji banku, to jest to przykład nieprofesjonalnego wykorzystania zasady rewanżu i techniki „darmowa próbka”. Technika ta jest od dawna często wykorzystywana w marketingu. Opiera się na zasadzie rewanżu, zwanej też regułą wzajemności. Często dostajemy coś za darmo (zwykle coś drobnego) a firma oferująca prezent liczy na przychylność potencjalnego klienta, który czuje się zobowiązany, aby w zamian zrobić coś, co sugeruje sprzedawca. Trochę inaczej działa rodzaj promocji, w której oferowany jest prezent, w zamian za zobowiązanie klienta, np. tablet, 100 złotych, 4% na lokacie, w zamian za otwarcie rachunku i zobowiązanie do przelania wynagrodzenia przez x miesięcy. W opisanym przykładzie doszło do, świadomej bądź nie, manipulacji. Prezent od razu dostało dziecko, a małemu dziecku nie odbiera się prezentów bez emocjonalnych konsekwencji. Najlepszym dowodem jest reakcja na opisaną sytuację dziecka oraz jego rodziców. Gdyby to miała być darmowa próbka, to powinna zostać darmową, nawet jeśli rodzice nie zgodzili się na propozycję sprzedawcy. Jeśli ma to być nagroda, to powinna być wręczona po transakcji  - wtedy nie miałoby znaczenia, czy dziecku, czy rodzicom.

 

Biuro ›
GM Solutions sp. z o.o.
02-647 Warszawa,
ul. Tagore 3 lok. 27
+ 48 502 196 376
biuro małpa gms.edu.pl

 

Dane rejestrowe ›
GM Solutions sp. z o.o.
31-044 Kraków,
ul. Grodzka 42/1
KRS: 0000268821
NIP: 676-233-49-49
Regon: 120360553
Kapitał zak.: 50 000 PLN

 

facebook linkedin goldenline