Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

logo

  • Home
  • Jak motywować zespół?

Jak motywować zespół?

W wielu organizacjach, szczególnie w takich z rozbudowanym działem sprzedaży terenowej, na przedstawicieli handlowych patrzy się z zazdrością, dostrzegając wśród ich narzędzi pracy służbowy samochód, laptop czy telefon i podkreślając przykłady specjalnego traktowania. Preferowanie sprzedawców jest postrzegane jako niesprawiedliwe w stosunku do pracowników innych działów.

Zdarza się jednak również, że pozycja pracowników sprzedaży jest nie do pozazdroszczenia. Konfiguracja godzin pracy, presja na wynik, charakter umowy, wysoka rotacja personelu sprawiają, że przedstawiciele innych działów czują się na swoich stanowiskach bezpiecznej i współczują kolegom ze sprzedaży. Te dwa skrajne zjawiska powodują, że temat motywowania wzbudza duże emocje wśród różnych grup pracowniczych.

Z pewnością większość menedżerów zgodzi się ze stwierdzeniem, że sukces zależy nie tylko od zdolności pracowników, ale również od poziomu ich motywacji w dążeniu do wyznaczonych celów. Stąd jednym z kluczowych zadań menedżera staje się wydobycie potencjału z pracowników poprzez umiejętne ich zmotywowanie. Rensis Likert, badając związki pomiędzy zachowaniem menedżerów sprzedaży oraz ich zespołów, odkrył, że:

  • zespoły o wysokiej wydajności niezmiennie posiadały menedżerów, którzy sami sobie stawiali wysokie wymagania;
  • menedżerowie, którzy zachęcali podwładnych do zaangażowania się w działanie grupy i aktywność w trakcie spotkań, osiągali dużo lepsze wyniki niż ci, którzy dominowali i ściśle kontrolowali swoje zespoły. W uproszczeniu — aby zbudować skuteczny zespół sprzedaży, należy mieć ambitne cele i zarządzać partycypacyjnie.

Według badań przeprowadzonych wiosną 2005 roku  przez portal Pracuj.pl i firmę Training Partners handlowców w Polsce najbardziej motywują: doceniający sukcesy szef, jasno określone cele, delegowanie im ciekawszych zadań, dobra atmosfera w firmie oraz pewność zatrudnienia. Jak zatem powinien się zachowywać, w jaki sposób komunikować z pracownikami działu sprzedaży menedżer, aby skutecznie motywować swój zespół? Odpowiedzi na te pytanie udzieli poniższa infografika.

15 wskazowek motywacyjnych
Zarządzając zespołem handlowców:
  1. Zachowuj stałe standardy ocen i komunikuj je pracownikom.
  2. Zwracaj uwagę na własną stronniczość i nie pozwól jej wpływać na obiektywne ocenianie innych.
  3. Powiadom podwładnych o swoich pozytywnych i negatywnych uwagach na ich temat.
  4. Staraj się pochwalić za szczególnie dobrze wykonaną pracę, kiedy jest ku temu okazja.
  5. Informuj swoich współpracowników o ważnych zmianach i zdarzeniach w firmie.
  6. Okaż szczere zatroskanie o teraźniejszą i przyszłą sytuację swoich pracowników.
  7. Postaraj się jeszcze bardziej pomagać członkom własnego zespołu w celu osiągnięcia lepszych wyników w pracy.
  8. Przyjmij odpowiedzialność za innych, ukazując w ten sposób własne zaangażowanie w ich pracę i w sukces firmy.
  9. Kształtuj u pracowników zdolność do niezależnego myślenia, które pozwoli im podchodzić krytycznie do własnych posunięć i wykrzesać z siebie większy potencjał twórczy.
  10. Motywuj innych poprzez osobisty przykład i całkowite zaangażowanie w realizację celów firmy.
  11. Bądź taktowny w stosunku do innych, dzięki temu stworzysz sprzyjający klimat w pracy.
  12. Zachowuj elastyczną postawę w stosunku do sposobu myślenia i widzenia innych, dzięki temu można zmienić wiele rzeczy na lepsze.
  13. Prezentuj pewność siebie w tym, co robisz sam, i w tym, co robią inni, taka postawa podnosi u Twoich podwładnych wiarę we własne możliwości.
  14. Deleguj część własnej odpowiedzialności na innych, jest to skuteczny sposób motywowania najlepszych pracowników.
  15. Zachęcaj do rozwijania własnej pomysłowości w pracy. Wspaniałą formą motywacji dla wielu pracowników jest wykorzystanie ich osobistych sugestii dla realizacji celów firmy.
Więcej na temat motywowania zespołów handlowych przeczytasz w książce Roberta Grzybka pt. „Sprzedaż osobista i zarządzanie zespołem sprzedaży”.
 

Biuro ›
GM Solutions sp. z o.o.
02-647 Warszawa,
ul. Tagore 3 lok. 27
+ 48 22 846 55 88
biuro(at)gms.edu.pl

 

Dane rejestrowe ›
GM Solutions sp. z o.o.
30-389 Kraków,
ul. Butrymów 13
KRS: 0000268821
NIP: 676-233-49-49
Regon: 120360553
Kapitał zak.: 50 000 PLN

 

facebook linkedin goldenline