Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

logo

  • Home
  • By być zdecydowanym nie trzeba podnosić głosu

By być zdecydowanym nie trzeba podnosić głosu

Wiele lat temu jednym z członków mojego zespołu był młody chłopak, świeżo po studiach, któremu szybko przyszło wejść w rolę kierownika. Była to postać energiczna i ekspresyjna zarazem. Gdy w głowie pojawiała się emocjonalna reakcja na niewłaściwe zachowanie któregoś z jego podwładnych, następowało krótkie spięcie i natychmiast emocja przekładała się na stosowane środki ekspresji: mimikę, ton głosu, gestykulację, liczbę i szybkość wyrzucanych z siebie słów.

Naturalną koleją rzeczy, jego styl komunikacji, udzielania negatywnego feedbacku w szczególności, stał się tematem kilku naszych rozmów w okresie naszej współpracy. Moją intencją było oszczędzenie mojemu podwładnemu śliny i energii oraz ewentualne podniesienie skuteczności jego feedbacku na przyszłość. Przede wszystkim chciałem mu przekazać jedną z moich życiowych nauczek - żeby być twardzielem, być postrzeganym jako osoba zdecydowana i konsekwentna... nie trzeba krzyczeć. 

Sam należę do osób raczej porywczych z natury i funkcjonowanie w sytuacjach zawodowych wymagało ode mnie wydatkowania energii na samokontrolę. Z lubością obserwuję natomiast te osoby w sytuacji wywierania wpływu, które w sposób naturalny lub wyuczony zachowują spokój i komunikują się miło i grzecznie - ktoś mógłby powiedzieć, że są "miękkie" - jednocześnie będąc nieustępliwymi - "twardymi" - w oferowaniu argumentów i bronieniu swojego stanowiska, gdy są przekonane o swojej słuszności. Oczywiście pewne usztywnienie stylu jest w niektórych okolicznościach  wskazane - czasem tylko poprzez imitację ekspresji drugiej - agresywnej - strony, jesteśmy w stanie sprowadzić dyskusję na bardziej spokojne i racjonalne tory.

Istnieje wiele publikacji pochodzących z obu stron Atlantyku świadczących o tym, że warto być twardym co do kwestii, przedmiotu rozmowy, argumentowania, jednak miękkim co do drugiej strony, partnera, człowieka. Taka samokontrola nie przychodzi jednak niektórym z nas łatwo, między innymi z następujących powodów:

  • jest trudna
  • wymaga finezji
  • stare nawyki wydają się działać

Zmiana stylu w pewnych okolicznościach może przynieść szereg korzyści. Styl dyskursu, rozwiązywania problemów czy konfliktów przez menedżerów w organizacji może negatywnie lub pozytywnie wpływać na takie obszary jak atmosfera, poziom stresu, zaangażowanie, kreatywność, relacje, networking, itp. Wybór należy do...

Tags: style zarządzania, komunikacja podwładny - przełożony , style przywódcze

Biuro ›
GM Solutions sp. z o.o.
02-647 Warszawa,
ul. Tagore 3 lok. 27
+ 48 502 196 376
biuro małpa gms.edu.pl

 

Dane rejestrowe ›
GM Solutions sp. z o.o.
31-044 Kraków,
ul. Grodzka 42/1
KRS: 0000268821
NIP: 676-233-49-49
Regon: 120360553
Kapitał zak.: 50 000 PLN

 

facebook linkedin goldenline